Actueel

Fixation

 

Performance & workshop

 

Als vervolg op de performances TURNING en STILL presenteert beeldend kunstenaar Ronald de Ceuster zijn nieuwe performance FIXATION. De performers Petra Dictus en Arianne Koeleman laten, op muziek van Diederik de Ceuster en teksten van beeldend kunstenaar Lieke Göbbels, een reeks associatieve beelden van hunkering en pijn zien in een installatie van purfoam, vormgegeven door Ronald de Ceuster. Samen met de muziek van ruisklanken en echo’s van verstilde gitaren wordt er een grillig universum gecreëerd waarin angst en troost samenkomen.

 

Aanleiding van FIXATION zijn de teksten van Lieke Göbbels waarin Ronald de Ceuster het gevoel van verlies herkende. Göbbels’ teksten geven herinneringen vol heimwee weer van het leven van een klein meisje en haar moeder, gezien vanuit het kind dat troost en plezier zoekt bij grote hond K, popje A, Lammetje O.

 

Datum: zondag 23 september
Tijd: 15.30 uur
Locatie: Zaal Zuid
Bestel tickets

 

 

Met dank aan:

Provincie Overijssel
KunstenlabDCC500
Prins Bernard Cultuurfonds Overijssel
Amsterdams Fonds voor de Kunst
CBK Amsterdam
EXPOPLU
Oyfo Kunst & Techniek
Concordia

 

 

Achtergrondinformatie

De theaterperformance wordt uitgevoerd door de performers Petra Dictus en Arianne Koeleman. De tekst is van Lieke Göbbels en de muziek is gecomponeerd door Diederik de Ceuster. Beeld en regie zijn in handen van Ronald de Ceuster. Deze theaterperformance is met steun van de provincie Overijssel, KunstenlabDCC500 en Prins Bernhard Cultuur Fonds Overijssel ontwikkeld.


Bij deze theaterperformance is Ronald de Ceuster gaan werken met een dramaturgie bestaande uiteen reeks van beelden die opgebouwd zijn uit beweging, taal, muziek en een ruimtelijke installatie.In samenhang, gelijkwaardig aan elkaar en met behoud van eigen kracht zijn de verschillende disciplines in de performance vormgegeven.


De performance is opgebouwd rondom het (vorm)begrip ‘vast’. Het vastzitten in het lichaam, het vastzitten in een beweging en het vastzitten in de tijdzijn uitgangspunten van de performance. Deze uitgangspunten komen voort uit de tekst van beeldend kunstenaar Lieke Göbbels die, geschreven vanuit het perspectief van een jong meisje, gevoelens van verlies bij de lezer oproepen. De teksten zijn los van haar beeldende werk te lezen maar vormen er ook onmiskenbaar een onderdeel van.

 

Zij benoemt het als volgt: “Behandelen mijn beelden het verdriet, de teksten gaan tegen het verdriet. Mijn werk is een universum van familiaire dierlijke gezelligheid.”

 

“het isnat op mijn rechterwaang heel nat .......en ook op mijn llinker .......... er rollen druppels naar benedenn en ik voel me net als die wangen nat enn vergegten , waar is mamma ? ik roep .... maar geen antwoord haas vos enn beer zijn intussenbij me komen liggenn en zijnklletsnat van mijn gebiggel mamam mamma ,waar ben je ? thee zetten een bbeschuitje eten of ook nog in je bed ? ik schreeuwheel hard en daar hoor ik mamma zachtjes zingen en weet je wat ze zingt ? L O V E vann j l en dat jadat is real” er rollen druppels naar benedenn en ik voel me net als die wangen nat enn vergegten, waar is mamma ? ik roep .... maar geen antwoord haas vos enn beer zijn intussenbij me komen liggenn en zijnklletsnat van mijn gebiggel mamam mamma ,waar ben je ? thee zetten een bbeschuitje eten of ook nog in je bed ? ik schreeuwheel hard en daar hoor ik mamma zachtjes zingen en weet je wat ze zingt ? L O V E vann j l en dat jadat is real” Fragment uit de tekst van Lieke Göbbels.

 

 

De teksten beschrijven gebeurtenissen die een jong meisje met haar moeder, haas, vos en beer meemaken. Het zouden herinneringen kunnen zijn maar ook fantasieën of dromen als een verlangen naar vroeger. Het zijn dagelijks terugkerende flarden die geen begin en geen einde lijken te hebben en eindeloos lijken te cirkelen rondom een gemis. Opvallend aan haar teksten zijn de spellingfouten. Fouten die zich niet zozeer kenmerken door een gebrekkige kennis van het Nederlands maar die zich als een stijlmiddel voordoen en daarmee een extra betekenislaag aan de tekst toevoegen.

 

De teksten zullen tijdens de performance als geluidslaag hoorbaar zijn, verweven met de muziek van componist/musicoloog Diederik de Ceuster. Voor hem staat in zijn composities de manipulatie van klankkleur en timbre centraal, waarbij gespeeld wordt met de perceptie van ruimte en tijd. De samenwerking tussen Diederik de Ceuster en Ronald de Ceuster begon bij theaterperformance TURNING en kreeg een vervolg in theaterperformances STILL en FIXATION.

 

 

De muziek, die gekenmerkt wordt door elektronisch opgewekte tonen en verstilde gitaarklanken, heeft een sturende kracht die de vluchtigheid en kwetsbaarheid van het beeld en de performance versterkt.

De performance is een reeks van op elkaar volgende associatieve beelden geworden die als het ware met middelpuntvliedende kracht proberen te ontsnappen aan hun fixatiepunt: die ene gebeurtenis, dat enkele beeld, die ene beweging en dat enkele geluid.

 

Workshop

Voorafgaand aan de voorstelling FIXATION biedt beeldend kunstenaar en theatermaker Ronald de Ceuster in samenwerking met performer en bewegingsdocent Petra Dictus een workshop aan waarbij in het decor en met de muziek van de voorstelling bewegingsbeelden en composities worden gemaakt.

 

Al doende ontdek je hoe het is om met muziek, beweging en beeld tegelijkertijd te werken in een groep waarbij jong en oud bij elkaar komt; zoals in FIXATION een samenspel te zien is tussen een 24 jarige en een 68 jarige vrouw.

 

En natuurlijk is het mogelijk om op 23 september om 15.30 uur de voorstelling met een aansluitend tafelgesprek te gaan bekijken in Zaal Zuid kunstpodium. Wellicht kijk je dan met andere ogen.

 

Workshopinformatie & inschrijven